Projecte de cicle

HOLA PARES!

Durant aquest segon trimestre farem el projecte d'un animal marí que escollirem entre tots el dilluns...quin serà??






JA TENIM ANIMAL!!!!  LA TORTUGA MARINA!!!!



A partir d'ara ja anirem fent el projecte a poc a poc. De moment, espereu que fem els grups d'experts i expertes per saber quina informació ha de portar cada nen/a.

Oi que és bonica la tortuga marina??

JA TENIM GRUPS D'INVESTIGADORS!!

Cada un dels grups ha de portar informació sobre la pregunta que se li ha demanat. Després, l'explicaran ells mateixos a la resta dels companys. Per aquest motiu és molt més important que els nens portin una informació breu i entenedora per ells (tres, quatre, cinc frases), que no pas un feix de fotocòpies amb moltíssima lletra que no saben explicar. Si ells veuen que poden ser partíceps d'explicar la seva pròpia informació es motivaran molt més amb el tema.
A partir del proper dilluns podeu començar a portar la informació! 
Gràcies per l'ajuda!!

GRUP A: CARACTERÍSTIQUES PRÒPIES DE LA TORTUGA MARINA (COM SÓN I TIPUS)

- GISELA
- ADRIÀ
- IKER G.
- ANGEL
- DENÍS
- GUSS

GRUP B: ALIMENTACIÓ DE LES TORTUGUES MARINES

- GEORGINA
- CARLA
- MINERVA
- IKER P.
- AITOR
- ENZO

GRUP C: HÀBITAT DE LES TORTUGUES MARINES.

- AYMAN
- TANIA
- BETH
- FRAN
- MARTA
- PAULA

GRUP D: REPRODUCCIÓ DE LES TORTUGUES MARINES.

- MARCOS
- AARON
- CAROL
- CLÀUDIA
- JAN
- CHRISTIAN

Moltes gràcies per la informació que esteu portant! el que m'agrada més és que els propis nens la saben explicar i estan molt motivats.

A partir de totes les coses que anem aprenent, anirem construint el nostre aprenentatge! 

Bé, ja comencem a aprendre moltes coses!!! els nens i nenes ja ens van portant molta informació i, junts, anem construint el coneixement i el mural a l'aula. 

En Denís ens ha portat unes fotografies molt boniques d'una tortuga nedant i durant el seu neixament. 



La Carla ens ha parlat de l'alimentació. Mengen plantes, algues i meduses. 
Però tots i totes hem de ser conscients que hi ha persones que embruten el mar tirant vidres i plàstics. El plàstic, al ser transparent, les tortugues se'l mengen i acaben morint intoxicades.

TOTS HEM DE TENIR CURA DEL BON ESTAT DEL MAR. 




En Jan ens ha explicat també el seu neixament. A més, hem descobert entre totes les informacions que la gestació dels ous dura 50 dies i que una tortuga pot pondre de 100 ous o més.




El Marcos també ens ha explicat la reproducció de les tortugues, i hem après que és un procès cíclic. 



La Carol ens ha portat un mar proper a la platja. A la part del mar ha costruït l'hàbitat on viuen les tortugues.
D'aquesta manera hem pogut escenificar molt bé com funciona l'aparellament de les tortugues marines fins el naixement. 
La tortuga femella surt fora de l'aigua i fa un forat per amagar els ous. Després els amaga amb la sorra i torna a endinsar-se a l'aigua. 
Si hi ha sort, aquests ous creixeran fins que neixin noves tortuguetes que hauran de fer una petita excrusió fins l'aigua vigilant els possibles depredadors.







La Georgina ens ha explicat la diferència que hi ha entre una tortuga de terra i una d'agua. La part més important és la closca. Una tortuga de terra pot amagar el cap dins la closca perquè aquesta és més rodona. En canvi, la tortuga d'aigua no pot amagar el cap per protegir-se, ja que la seva closca és més plana i no hi poden posar el cap. A més, l'alimentació de cada una d'elles és totalment diferent.


 El Christian ens ha portat unes fotos super boniques de les tortigues, tant de l'aparellament com la vida dins l'aigua.




A partir d'aquest esquema que ens ha portat la Clàudia, hem pogut entendre què volia dir la paraula cíclica, com deiem abans. 




La Marta ens ha explicat on viuen les tortugues marines. Viuen en aigües templades i no pas en aigües fredes. Només van cap a les aigües fredes si no troben menjar, però després tornen al seu hàbitat. Tmbé ens ha explicat que les tortuguetes que encara són petites, acostument a viure prop de la costa perquè és on hi troben més aliment. 


Ah! i entre tots hem descobert que tenen pulmons com nosaltres, les persones. Per això, de tant en tant han de sortir a respirar fora de l'aigua. 




En Fran ens ha portat un oceà genial. Aquí hem pogut veure amb quins altres animals conviu i de què s'alimenta. I de pas, hem repassat els noms d'alguns animals.
És xulíssim Fran!



L'Iker també ens ha portat un material didàctic molt original!!
Es tracta d'una tortuga-puzzle! és a dir, per saber on estan situades les aletes més llargues de la tortuga, les més curtes, el cap i la cua, les podem posar i treure amb l'ajut d'uns imans.
Ha estat molt divertit aprendre també d'aquesta manera! 



Cal dir que tots esteu aportant un material molt bonic i didàctic. Estic molt orgullosa dels nens perquè ells mateixos saben explicar molt bé tot allò que porten. I això és super important perquè aprenen molt més ràpid i d'una manera molt motivadora. Sou uns cracs!!






Amb el material que anem portant, anem jugant amb petits grups. Mireu, aquesta vegada, en Guss ens ha portat un memory genial per conèixer els diferents tipus de tortugues que hi ha. De fet els he felicitat perquè han sabut esperar el seu torn i si no trobaven la parella no s'han enfadat entre ells.






















Amb la informació que ens va portar l'Adrià, l'hem complementat amb la del Guss, i ara ja sabeu els tipus de tortugues que existeixen!!!



 TORTUGA PLANA

 TORTUGA BOBA

 TORTUGA VERDE

 TORTUGA CAREY

 TORTUGA PRIETA

 TORTUGA GOLFINA

 TORTUGA LORA

 TORTUGA LAUD


A la classe estem aprenent tècniques de relaxació quan estem nerviosos a partir d'un conte que treballa les emocions dels nens i nenes de la classe anomenat "La tortuga sàvia". 

Aquest conte ens va genial per aprendre a expressar el que sentim en un moment determinat i no actuar malament davant dels altres.


Objectius: 

- Introducció als infants en el concepte d'autocontrol.

- Reduir la seva impulsivitat i orientar cap a comportaments reflexius.

- Automatitzar una resposta motora inhibidora d'accions impulsives

- Trencar el cercle de conducta distructiva /augment de la conflictivitat.

- Introducció al concepte "mirar endins per saber com ens sentim.


US EL POSO AQUÍ!!: 


HISTÒRIA D’UNA TORTUGA
VET AQUÍ QUE UNA VEGADA HI HAVIA UNA TORTUGA PETITA QUE NO LI AGRADAVA L’ESCOLA. ES DEIA TORTUGUETA. ELLA EL QUE VOLIA ERA QUEDAR-SE A CASA O BÉ ANAR A VOLTAR TOT EL DIA PEL CARRER.LA TORTUGUETA PENSAVA QUE ERA MASSA DIFÍCIL PROVAR D’ESCRIURE, MASSA DIFÍCIL LLEGIR LLIBRES O FER MATEMÀTIQUES. LI AGRADAVA MOLESTAR ELS SEUS COMPANYS, PRENDRE’LS EL LLAPIS, AMAGAR ELS FULLS… NO LI AGRADAVA COMPARTIR I NO LI AGRADAVA ESCOLTAR ELS SEUS MESTRES. TROBAVA MASSA DIFÍCIL SEGUIR LES NORMES DE L’ESCOLA. TAMBÉ TROBAVA MASSA DIFÍCIL NO ENFADAR-SE.
CADA DIA LA TORTUGUETA ES DEIA A ELLA MATEIXA QUE INTENTARIA NO POSAR-SE EN PROBLEMES. PERÒ CADA DIA S’ENFADAVA, SE SENTIA FRUSTRADA I LLAVORS FEIA ALGUNA COSA QUE NO HAVIA DE FER I JA TENIA PROBLEMES. SENTIA COM SI NO TINGUÉS CONTROL SOBRE EL QUE FEIA.
LES ALTRES TORTUGUES NO VOLIEN JUGAR AMB ELLA  I
LA TORTUGUETA ES VA COMENÇAR A SENTIR SOLA I DOLENTA.
tortuga3.jpg

“ÉS QUE TIN UN PROBLEMA MOLT GRAN. SEMPRE QUE ESTIC ENFADADA O FRUSTRADA NO EM PUC CONTROLAR. SEMPRE ESTIC AL MIG DE BARALLES I
EM SEMBLA QUE NINGÚ  M’ESTIMA”
LA VELLA TORTUGA SÀVIA ERA MOLT AMABLE I VA VOLER AJUDAR
LA TORTUGUETA
–“MIRA –LI VA DIR- ET DIRÉ UN SECRET. LA SOLUCIÓ DELS TEUS PROBLEMES LA TENS TU. LA SOLUCIÓ ESTÀ AMB TU, VAGIS ON VAGIS”.
LA TORTUGUETA NO HO ENTENIA. – “ÉS LA TEVA CLOSCA, LA TEVA CLOSCA… ÉS PER AIXÒ QUE TENS UNA CLOSCA. SEMPRE QUE ESTIGUIS ENFADADA, O ET SENTIS FRUSRTADA O PREOCUPADA, TU EL QUE HAS DE FER ÉS ENTRAR DINS TEU” LA VELLA TORTUGA SÀVIA LI VA EXPLICAR ENCARA MÉS BÉ.- “QUAN SIGUIS DINS TEU, POTS SEGUIR AQUESTS PASSOS: Em dic a mi mateix/a:
  1. “STOP”
  2. Respiro fondo
  3. Dic com em sento
  4. Quin problema tinc.
- DESPRÉS DESCANSA FINS QUE ELS TEUS SENTIMENTS NO SIGUIN TAN FORTS, FINS QUE ET SENTIS CALMADA”
LA VELLA TORTUGA SÀVIA VA ENSENYAR A LA TORTUGUETA COM POSAR-SE DINS LA CLOSCA PER CALMAR-SE, TAL I COM ARA JO US ENSENYARÉ (MODELAR)
HO VEIEU? FEU AIXÍ: CREUEU ELS BRAÇOS PER DAVANT DEL PIT, LLAVORS DIGUEU-VOS A VOSALTRES MATEIXOS STOP, DESPRÉS RESPIRO PROFUNDAMENT, DIC COM EM SENTO I QUIN PROBLEMA TINC.
LLAVORS LA VELLA  TORTUGA SÀVIA VA DIR: “ARA JA HO SAPS,
LA PRÒXIMA VEGADA QUE TINGUIS PROBLEMES ENTRA DINS TEU I CALMA’T”
 A LA TORTUGUETA LI VA AGRADAR LA IDEA I HO VA VOLER PROVAR (“ARA HO PROVEM TOTS”)
L’ENDEMÀ, A L’ESCOLA, LA TORTUGUETA ESTAVA FENT FEINA QUAN UN COMPANY ES VA POSAR A MOLESTAR-LA. VA SENTIR COM ES COMENÇAVA A ENFADAR I JUST QUAN ANAVA A PEGAR-LO ES VA RECORDAR DEL QUE
LA VELLA SÀVIA TORTUGA LI HAVIA DIT.
LA TORTUGUETA SABIA QUE ESTAVA ENRABIADA I ES VA VOLER CONTROLAR, AIXÍ ÉS QUE VA POSAR ELS BRAÇOS, EL CAP I LES POTES DINS
LA CLOSCA.
LLAVORS ES VA DIR A ELLA MATEIXA “STOP”, VA RESPIRAR PROFUNDAMENT I VA DIR “ESTIC ENFADADA I ALGÚ M’ESTÀ MOLESTANT!”
LA TORTUGUETA ESTAVA CONTENTA DE VEURE QUE ERA AGRADABLE ESTAR DINS SEU, QUE S’HI ESTAVA BÉ. AVIAT ES VA SENTIR TRANQUIL.LA. QUAN VA SORTIR ES VA QUEDAR SORPRESA DE VEURE QUE LA SEVA MESTRA ESTAVA SOMRIENT. LI VA DIR QUE SE SENTIA MOLT ORGULLOSA D’ELLA.
AIXÒ, LA TORTUGUETA HO VA PRACTICAR UNA VEGADA I UNA ALTRA I UNA ALTRA, MOLTES VEGADES. SEMPRE QUE SENTIA QUE ALGUNA COSA
LA PREOCUPAVA, ES POSAVA DINS LA CLOSCA I ES CALMAVA. QUAN ALGÚ
LA PEGAVA O L’EMPIPAVA, O QUAN LA FEINA DE L’ESCOLA ERA MOLT DIFÍCIL PER ELLA, ANAVA DINS SEU I DESCANSAVA.
LA TORTUGUETA SE’N SENTIA MOLT ORGULLOSA.
DESPRÉS D’UNES SETMANES, LA TORTUGUETA VA DESCOBRIR QUE ALS SEUS AMICS ELS AGRADAVA JUGAR AMB ELLA I QUE LA FEINA LI SEMBLAVA  MÉS FÀCIL. SE SENTIA FELIÇ.
LA TORTUGUETA MAI MÉS VA PENSAR QUE ERA DOLENTA.
Conte de l’Anna Carpena (Educació socioemocional)
La Paula també ens va portar un mar molt original!!!




HEM ACABAT AQUEST PROJECTE! ELS VOSTRES FILLS I FILLES HAN APRÈS MOLTÍSSIMES COSES DE LA TORTUGA MARINA!



US VULL DONAR LES GRÀCIES PER TOTA LA INFORMACIÓ I MATERIAL QUE HEU ANAT PORTANT DURANT TOT EL TRIMESTRE PERQUÈ TOTS POGUEM ANAR APRENENT A POC A POC. 

ARA ENS TOCA UN NOU PROJECTE!!!! SORTIM DEL FONS MARÍ I ANEM  CAP A AMÈRICA!!!!



6 comentarios:

  1. Elena ets un crack!! Gràcies per fer aquest blog tant xulo.

    ResponderEliminar
  2. hola Elena, la veritat cuand van escollir el projecte del cicle a la tortuga no era la que mes m`agradaba, però sens dubte ha sigut un encert. Hem après tots junts moltes i moltes coses.
    Carol fin i tot de tant en tant en corregeix conceptes de las tortugues, tal com que no tenen potes, ja que son aletes i que no son pare i mare si no el mascle i la famella. Moltes gràcies per tot el que els aportas.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Gràcies Eva.
      La veritat és que és una animal que ha aportat més joc del que em pensava i estan tots molt motivats. A més, amb el material que van portant els nens i nenes està genial perquè interectuant aprenen més.
      La Carol està molt atenta i en general tots. Els agrada aprendre coses noves de la tortuga i si algun dia no expliquem res em diuen: "que no treballem la tortuga?"
      Encara ens queda molt per aprendre i no et pensis!! jo aprenc al mateix moment que ells...hi ha moltíssima informació!
      Quina gràvia que et corregeixi les paraules! això és que escolta molt!

      Eliminar
  3. Ens ha encantat el conte de la tortugueta. El Fran fins i tot m' ha explicat com s' havia de fer i el que havia de dir. :) :)

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. És molt bonic! i alguns nens, quan veuen que un altre s'enfada i contesta malament diuen: ara no estàs fent de tortugueta!!
      Són més guapos!!

      Eliminar